Wyzwania oceniania
Ocenianie tylko z pozoru jest łatwe
Created Feb 2, 2023 - Last updated: Feb 6, 2023
Nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni; Albowiem jakim sądem sądzicie, takim sądzeni będziecie, i jaką miarą mierzycie, taką wam odmierzono będzie.
Poniżej garść notatek po doskonałym szkoleniu przeprowadzonym przez Stephena Jonesa z University of Groningen.
Obserwujemy zmianę oceny nauczycieli akademickich i studentów. Ocena nauczycieli akademickich zmienia się z relacyjnej (rozwijaj się i prezentuj to) na transakcyjną (punkty, statystyki) a ocena studentów przez dydaktyków - w drugą stronę.
Pytanie zasadnicze to, co znaczą oceny i co chcesz osiągnąć poprzez ocenianie? Wiadomo, że w przypadku modeli transakcyjnej oceny statystyczny oceniany optymalizuje swoje działania by zrealizować wymogi transakcji. Wymogi te nie muszą odpowiadać osiągnięciu najlepszego możliwego rezultatu.
Inny podział oceniania: punitive vs coaching czyli “karanie” lub “wspieranie”. Dość solidnie wiąże się to z relacją nauczyciela i ucznia: expert vs co-learner.
Nauczyciel/wykładowca z małą wiedzą | Nauczyciel/wykładowca z dużą wiedzą | |
---|---|---|
Uczeń/student z małą wiedzą | Tryb co-learner albo “o jeden dzień mądrzejszy od studenta” | Tryb “expert” |
————————— | ———————————————————– | ———————————– |
Uczeń/student z dużą wiedzą | Bez żadnego trybu | Tryb co-learner |
Oxford daje oceny opisowe przez większość semestru. Dopiero końcowy egzamin jest konkretniej enumerowany. Amerykański system opiera się na ciągłych testach i informacji zwrotnej opartej o liczbową ocenę.
Ocena:
- niewystarczająca - zadanie niezrobione lub niewystarczająco zaprezentowane
- wystarczająca - zadanie zrobione i zaprezentowane
- dobra - zadanie zrobione, zaprezentowane i przemyślane
- bardzo dobra - zadanie zrobione, przemyślane i wyciągnięta z niego nauka, możliwe że instruktor dowiedział się czegoś nowego od studenta
W Oxford najczęściej otrzymywaną oceną jest “wystarczająca” podczas gdy “bardzo dobra” oznacza być może przyszłego noblistę.
PhD thesis jest gotowe, gdy autor nie zgadza się z supervisorem.